nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Tuesday 13 November 2012

Perubahan wajah ketara

BERBEZA...tangan pesakit akromegali (kiri) dan tangan normal.
BERBEZA...tangan pesakit akromegali (kiri) dan tangan normal.
BERISIKO...serangan  akromegali tidak dapat dikesan ketika kanak-kanak.
BERISIKO...serangan akromegali tidak dapat dikesan ketika kanak-kanak. 
 
MEMANG teruja apabila diajak menghadiri Hari Pendidikan Pesakit Akromegali. Sepanjang perjalanan membelah sejuk pagi, penulis membayangkan akan bertemu dengan jejaka atau wanita tinggi berbadan besar seperti gambar yang tertera dalam surat jemputan.
Namun dalam majlis ilmu serba sederhana itu, hanya ada dua orang yang ketinggiannya sedikit menonjol - iaitu Perunding Endokrinologi Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Dr Mohamed Badrulnizam Long Bidin dan gadis manis pemalu yang enggan dikenali.
Sekali imbas, tidak terlihat sebarang perbezaan fizikal pada peserta lain. Selepas mendengar penerangan beberapa pakar endokrinologi, barulah penulis tahu individu akromegali tidak semestinya akan menjadi besar dan tinggi sebaliknya kesannya boleh bersifat setempat contohnya pada anggota tertentu saja.

Antara perubahan fizikal yang boleh dialami individu akromegali ialah hidung besar; lidah besar dan tebal; kulit menebal, kasar dan sentiasa berpeluh; rahang membesar dan menyebabkan gigi menjadi jarang; lubang gigi juga membesar dan apabila terlalu besar boleh membuatkan gigi tertanggal. Selain itu, tengkorak, tangan dan kaki turut mengalami pertambahan saiz yang ketara.

Bunyinya memang menggerunkan, apatah lagi ia boleh membuatkan wajah penghidapnya berubah dengan ketara. Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan akromegali ini sehingga ia boleh menyebabkan perubahan begitu?

Menurut Perunding Endokrinologi, Dr Alexander Tan, akromegali ialah keadaan yang berlaku akibat perembesan hormon pertumbuhan secara berlebihan pada orang dewasa, iaitu selepas kematangan tulang, dicirikan dengan pembesaran hujung tulang. Akromegali adalah gangguan metabolik yang jarang berlaku disebabkan kewujudan ketumbuhan benigna pada kelenjar pituitari.

Untuk pengetahuan bersama, sebenarnya di bawah otak kita ada satu pusat hormon yang sedikit terjuntai kedudukannya. Ia dipanggil kelenjar pituitari. Walaupun saiznya kecil - hanya sebesar kacang pea - ia sangat penting kerana di sinilah pusat atau kilang yang menghasilkan beberapa jenis hormon untuk mengawal organ badan iaitu:

● Hormon adrenokortikotropik (ACTH), juga dikenal sebagai kortikotropin - mengawal tekanan darah, tahap gula dalam darah

● Hormon perangsang-tiroid (TSH), juga dipanggil tirotropin - mengawal kelenjar tiroid dan tahap metabolisme

● Hormon prolaktin - merangsang perkembangan payudara dan penghasilan susu badan

● Hormon peluteinan (LH) dan hormon perangsang-folikel (FSH) - hormon seks yang mengawal ciri-ciri lelaki dan perempuan

● Hormon pertumbuhan (GH) - hormon yang merangsang pertumbuhan, penghasilan dan kemusnahan sel

Masalah berlaku apabila wujud ketulan atau ketumbuhan pada kelenjar pituitari yang mana sel ketumbuhan kadangkala mengeluarkan hormon pertumbuhan (GH) yang menyebabkan jumlah hormon ini terlalu banyak dalam badan. Inilah yang menyebabkan seseorang mengalami masalah akromegali.

Jika tidak dirawat, keadaan ini boleh memendekkan jangka hayat pesakit kerana pesakit berisiko tinggi mendapat serangan otak (strok), serangan jantung dan kanser paru-paru.

Menurut Dr Mohamed Badrulnizam, akromegali berlaku pada 1,000 hingga 3,000 penduduk negara ini. Berdasarkan data yang terhad, di negara kita dianggarkan ada 200 hingga 300 pesakit. Bagaimanapun, dia percaya banyak kes yang tidak dapat dikesan kerana masalah ini masih amat asing di kalangan masyarakat kita.

Akromegali boleh berlaku pada semua semua peringkat umur, walaupun mengikut catatan ia biasanya bermula pada usia yang lebih dewasa iaitu 40 hingga 45 tahun, baik di kalangan lelaki atau perempuan.

Penyakit ini bukan saja mengubah hidup pesakit malah seluruh keluarga mereka kerana akromegali boleh menyebabkan tekanan fizikal dan emosi yang kadangkala amat sukar ditanggung.

Masalahnya, akromegali agak sukar dikesan kerana gejalanya berkembang secara perlahan-lahan dalam tempoh yang lama. Malah ahli keluarga juga kadangkala tidak dapat mengesan perubahan yang dialami individu akromegali. Biasanya individu akromegali menyedari perubahan yang berlaku apabila saiz kasut bertambah atau cincin menjadi seolah-olah terlalu kecil untuk disarungkan ke jari mereka.

Menurut catatan, akromegali mula dikesan oleh pakar saraf Perancis, Pierre Marie pada 1886. Pada zaman dulu individu yang mengalami ketidaknormalan tubuh sering dijadikan bahan rujukan atau pameran sama ada secara sukarela atau paksaan. Pada awal abad ke-20, individu akromegali yang bertubuh besar dan tinggi kebanyakannya bekerja di sarkas, menjadi bahan pameran di mana-mana pesta termasuklah di muzium.

Pada penghujung abad ke-20, pakar perubatan di Barat menemui cara untuk mengesan dan merawat masalah akromegali daripada peringkat awal lagi. Inilah sebabnya keadaan yang dipanggil ‘akromegali gergasi’ tidak lagi wujud di sana.

Kebanyakan kes akromegali gergasi berlaku di Afrika dan Asia terutama China, India, Pakistan dan negara bekas jajahan Soviet Union.

Gejala

Gejala akromegali boleh dibahagikan kepada dua kategori:

1. Gejala yang disebabkan oleh kesan setempat ketumbuhan:
● Bergantung kepada saiz tumor, ia boleh menjejaskan penglihatan dan menyebabkan sakit kepala. Ini adalah tanda yang paling biasa dialami pesakit.

● Hemianopsia bitemporal - kebutaan separa yang mana pesakit kehilangan setengah ruang penglihatan luar kanan dan kiri. Maknanya, ruang penglihatan pesakit menjadi kecil iaitu hanya di bahagian tengah saja dan penglihatan sebelah luar seolah-olah terpadam.

● Hiperprolaktinemia - keadaan yang mana paras hormon prolaktin terlalu tinggi yang akan menyebabkan pelbagai masalah sampingan seperti menjejaskan sistem imun.

● Kehilangan bahagian hujung organ hormon yang menjejaskan tindak balas badan terhadap tekanan biologi, kesuburan, paras tenaga, penghasilan protein dan sensitiviti terhadap hormon lain.

2. Komplikasi yang disebabkan berlebihan hormon pertumbuhan

● Tisu lembut membengkak dan menjadi sangat besar

● Saiz tangan dan kaki bertambah

● Hiperhidrosis iaitu mengalami peluh yang keterlaluan untuk mengawal suhu badan

● Sakit sendi (artritis)

● Berlaku perubahan ketara pada struktur muka seperti dahi membesar dan menonjol, hidung menjadi besar dan tebal, rahang juga besar dan tertonjol

● Makroglosia iaitu pembesaran luar biasa pada lidah sehingga menjejaskan fungsinya termasuklah menelan, bercakap dan tidur.

● Peningkatan masalah apnea tidur (OSA), mengalami kencing manis, tekanan darah tinggi dan sakit jantung.

Secara umumnya kesan yang dialami individu akromegali boleh disenaraikan seperti di bawah:

● Kardiomegali - membabitkan jantung yang mana jantung membesar, bengkak dan menjadi lemah. Pesakit berisiko mendapat serangan jantung.

● Perubahan fizikal yang ketara

● Hati membengkak

● Buah pinggang membengkak

● Usus besar kadangkala diserang kanser

● Mengalami gangguan saraf

● Sakit kepala

● Mengalami masalah penglihatan

Jangan risau dengan istilah perubatan yang sukar disebut di atas, ia hanyalah sebagai pengetahuan. Namun jika anda atau ada ahli keluarga yang mengalami gejala di atas, disarankan segera bertemu doktor supaya anda boleh dirujuk kepada pakar endokrinologi untuk pemeriksaan lanjut.

Pengesanan dan rawatan

Walaupun masalah ini sudah dikesan lebih 120 tahun lalu, di rantau ini ia masih belum begitu dikenali. Malah ada yang tidak pernah langsung mendengar namanya atau tidak tahu kewujudannya.

Perunding Kanan Endokrinologi PPUKM merangkap Presiden Persatuan Endokrin dan Metabolik Malaysia, Prof Dr Nor Azmi Kamaruddin menyifatkan akromegali sebagai penyakit ‘yatim piatu’ kerana ia sangat jarang diberikan perhatian.

Seperti disebut di atas, akromegali sukar dikesan kerana perkembangannya yang mengambil masa bertahun-tahun lamanya. Selain ciri fizikal, ujian hormon pertumbuhan juga akan dilakukan diikuti imbasan MRI bagi mengesahkannya.

“Rawatan utama ialah pembedahan kerana akromegali disebabkan oleh ketumbuhan. Namun masalah yang dihadapi pakar perubatan ialah akromegali mengambil masa sekurang-kurangnya 10 tahun sebelum ia disedari. Dalam tempoh ini pesakit masih boleh menjalani kehidupan yang normal cuma mungkin alami sedikit perubahan.

“Biasanya apabila ia dikesan, ketumbuhan sudah jadi besar dan mencetuskan pelbagai komplikasi seperti kencing manis, tekanan darah tinggi dan ruang penglihatan juga menjadi terhad. Individu yang ada masalah akromegali dinasihatkan supaya tidak memandu kerana ia sangat berbahaya. Di United Kingdom individu yang ada akromegali tidak dibenarkan memandu.

“Semakin besar saiz ketumbuhan, semakin banyak urat saraf yang terjejas dan pembedahan jadi semakin sukar. Sebab itulah jika boleh, dapatkan pemeriksaan dan rawatan secepat mungkin jika mengalami gejala akromegali,” katanya.

Jika pembedahan dapat menyelesaikan masalah, mengapa masih berlaku pengulangan gejala akromegali? Ini kerana ketumbuhan yang berada celah-celah saraf tidak dapat dibuang dan saki baki sel ketumbuhan inilah menyebabkan gejala akromegali berulang. Pun begitu janganlah ada yang menyangka tidak perlu menjalani pembedahan kerana ia sangat penting untuk merendahkan komplikasi khususnya pada jantung, hati dan buah pinggang.

Selain pembedahan, akromegali juga dirawat menggunakan kaedah hormon atau radioterapi. Radioterapi bertujuan membakar dan mematikan sel ketumbuhan. Ada juga pesakit diberikan ubat untuk merencatkan atau menghentikan pengeluaran hormon pertumbuhan yang secara tidak langsung akan membuatkan ketumbuhan mengecut.

“Kaedah rawatan untuk setiap pesakit berbeza, mengikut keadaan masing-masing. Apa yang lebih penting ialah jumpa doktor sebaik gejala dikesan. Malangnya ramai pesakit tidak berjumpa doktor kerana perubahan fizikal yang mereka alami tidak menyebabkan rasa sakit,” katanya.

Kualiti hidup

Akromegali memang memberi kesan besar kepada kualiti hidup pesakit. Paling ketara ialah isu imej diri kerana perubahan ciri fizikal khususnya pada wajah sering membuatkan individu akromegali berasa rendah diri. Antara masalah yang sering dihadapi individu akromegali ialah kaki terasa lemah, berasa diri hodoh, berasa tertekan dan murung.

Malah ramai tidak suka melihat diri mereka di dalam gambar, cuba mengelak daripada keluar dengan rakan, lebih suka mengasingkan diri, rasa diri disisihkan, mengalami masalah untuk melakukan aktiviti biasa (termasuk bekerja, belajar, menulis, menjahit, membuat kerja rumah), selalu menjadi perhatian orang, percakapan menjadi sukar kerana saiz lidah yang besar, cepat penat dan mengalami sakit sendi.

Pun begitu semua pesakit yang penulis temui hari itu adalah wira. Memang mereka akui berasa sedikit malu dengan perubahan fizikal yang dialami, namun semuanya tidak pernah putus asa untuk berusaha menjalani hidup sebaik mungkin.

Perubahan diri yang dialami tidak menjadikan mereka orang asing. Mereka juga sudah lali dengan renungan orang ramai yang masih tidak tahu mengenai akromegali. Renungan yang kurang menyenangkan itulah juga menguatkan semangat mereka untuk terus menjalani rawatan. Bahkan ada juga pesakit yang mengambil kesempatan menerangkan keadaan sebenar supaya ilmu ini dapat dikongsi bersama kerana akromegali boleh berlaku pada sesiapa saja.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...