nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Monday 12 November 2012

Kekuatan iman mampu jadi ejen perubahan


IMAN mampu mengubah manusia untuk sentiasa merasai diri diperhati Allah. Mari kita renungi contoh iman meresap di dalam hati.

Ia berlaku ketika Khalifah Umar berdialog dengan remaja penjaga kambing untuk mengujinya.

Pada satu hari, Umar berkata kepada si penjaga kambing, “Saya mahu beli kambing, bolehkah saya membuat bayaran kepada kamu tanpa berurusan dengan pemilik kambing ini?”

Jawab si penjaga kambing. “Tidak boleh, tuan perlu berurusan terus dengan pemiliknya.”

Khalifah Umar mendesak, terus menguji. “Jika kamu jual, pemilik kambing ini tidak tahu malah kambing beranak ke, mati ke, dia tidak kira. Kamu ambil duit jualan ini pun, pemilik kambing tidak tahu.”

Apakah jawapan penjaga kambing yang mendapat percikan keimanan itu? “Saya sebagai penjaga amanah tidak boleh khianat, walaupun tuan saya tidak lihat perbuatan saya tapi Tuhan tuan saya Maha Melihat?”

Ya Allah, Subhanallah, itulah jawapan keimanan yang membuatkan Umar menangis kerana terlalu gembira rakyatnya mempunyai akidah, tidak sanggup menipu dan tidak pecah amanah kerana dibentengi keimanan.

Iman yang mendalam pasti mengutamakan Allah lebih daripada segala-galanya dan sanggup mengabaikan kemahuan sendiri. Apabila sesuatu perbuatan itu kelihatan mulia di matanya, tapi hina di sisi Allah, mereka tetap memandang perbuatan itu hina.

Jadi bagaimana cara hendak memupuk iman supaya mampu menjadi ejen perubahan?
Pertama, memupuk iman bermula dengan ilmu, sebab ilmu lebih tua daripada iman. Allah berfirman yang bermaksud: “Ketahuilah tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah”. Allah mulakan dengan perkataan ketahuilah, maknanya berilmulah, selepas itu barulah Allah sebut “tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah.”

Ilmu pertama mesti dipelajari adalah ilmu tauhid. Ilmu tauhid terbahagi kepada tauhid rububiyah dan tauhid uluhiyah. Tauhid rububiyah mengakui Allah sebagai pencipta, Allah sebagai pentadbir dan tiada suatu pun yang berlaku atas muka bumi ini melainkan dicipta Allah.

Sihat, sakit, hidup, mati, lapar, kenyang, dahaga, nikmat, malapetaka, semuanya adalah urusan Allah. Tauhid rububiyah mengajar manusia supaya tidak memandai-mandai mencipta peraturan.

Alam ini milik Allah, wajah, badan, aurat dan harta milik Allah, sampai masa dan ketika semuanya pulang ke pangkuan Allah.

Kedua, tauhid uluhiyah bermaksud menjadikan Allah sebagai Tuhan yang disembah, Tuhan tempat memohon, tempat bergantung dan segala-galanya.

Tauhid inilah yang menjadi penguat insan supaya menjadikan manusia patuh dan setia kepada Tuhan dan mengikut segala suruhan dan larangan-Nya.

Ia menjadi sebab kejadian manusia sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada-Ku.” Dan ia juga menjadi sebab perutusan rasul.

Allah berfirman yang bermaksud, “Sesungguhnya Kami mengutuskan setiap umat itu rasul yang mengajak manusia supaya menyembah Allah dan menjauhkan taghut.”

Di samping ilmu tauhid, ilmu syariat mesti diperdalamkan sebagai pengikat kepada keperibadian Muslim. Ia mengandungi lima hukum iaitu wajib, sunat, makruh, harus, haram.

Wajib maknanya apabila dibuat dapat pahala, kalau ditinggalkan berdosa besar. Orang Islam mesti buat. Sunat pula, jika dibuat dapat pahala, ditinggalkan Allah tak suka. Maka umat Islam patut buat.

Harus pula maknanya buat tak apa, tak buat pun tidak berdosa. Terserah kepada kita, nak buat atau tidak. Makruh maknanya kalau buat Allah tak suka tapi tak berdosa, kalau tak buat dapat pahala.

Orang Islam patut tak buat. Haram maknanya kalau buat dosa besar, kalau tak buat pahala besar. Orang Islam mesti tak buat. Semua hukum itu bukannya untuk mengongkong orang Islam, tapi mereka perlu terikat dengan syariat, barulah ada peraturan.

Kalau tak terikat, terlalu bebas sama seperti orang Barat. Bebas hingga terbabas. Ingatlah, apabila sempurna hubungan dengan Allah, sempurnalah hidup kita.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...