nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Thursday 15 September 2011

Mana ibu, bapa kami

ALOR SETAR: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kota Setar meminta orang ramai atau ibu dan bapa kepada dua orang bayi lelaki dan perempuan berusia satu bulan dan tiga bulan yang ditinggalkan ibu masing-masing pada Jun dan Julai lalu supaya tampil ke hadapan bagi membantu mengesan keluarga bayi terbabit.
Pelindung Kanak-Kanak JKM Kota Setar, Mohd Basharudin Samsudin berkata bayi lelaki terbabit yang diberi nama Muhammad Aliff Zaidi Abdullah ditinggalkan kepada sepasang suami isteri oleh seorang wanita Melayu dipercayai ibu kepada bayi terbabit dengan alasan mahu ke tandas di Terminal Bas Shahab Perdana, di sini, pada 28 Julai lalu.

Namun, selepas lebih sejam, wanita terbabit tidak datang mengambil bayinya semula menyebabkan pasangan suami isteri berusia 40-an dari Kuala Nerang itu membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar, di sini.

Bayi pramatang seberat 1.58 kilogram (kg) itu kemudian dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, untuk pemeriksaan dan rawatan kesihatan. Mohd Basharudin berkata, bayi perempuan berusia tiga bulan itu pula ditinggalkan ibunya yang juga warga Laos, Keovongvichith Phayvanh, 21, selepas dua hari dilahirkan di HSB pada 4 Jun lalu. Katanya, bayi yang diberi nama Amelya itu dilahirkan pramatang pada jam 2.40 pagi dengan berat 1.88 kg dan difahamkan, ibu bayi terbabit sempat berpesan kepada jururawat yang bertugas bahawa dia akan kembali sebelum menghilangkan diri selepas dua hari melahirkan bayi itu.

“Berdasarkan pemeriksaan salinan pasport milik Keovongvichith, kita dapati dia memasuki Malaysia pada 14 Julai tahun lalu. Sehingga hari ini, kita masih gagal mengesannya sama ada dia masih berada di Malaysia atau sudah pulang ke negara asalnya.

“Wanita terbabit juga tidak ditemani sesiapa sepanjang berada di hospital dan kita juga tidak tahu tujuannya datang ke negara ini,” katanya.


Mohd Basharudin berkata, kes berkenaan dirujuk megikut Seksyen 17 (1) (d) Akta Kanak Kanak 2001 kerana ibu atau penjaga keberatan untuk memelihara bayi berkenaan dan pihaknya sudah mendapatkan perintah Mahkamah Majistret, di sini, bagi jagaan sementara selama sebulan di bawah Seksyen 19 (2) akta yang sama.

Amelya kini ditempatkan di Rumah Kanak Kanak Taman Bakti, Pulau Pinang manakala Muhammad Alif Zaidi diserahkan kepada pasangan suami isteri terbabit bagi tempoh sebulan.

Katanya, jika dalam tempoh itu tiada sesiapa yang menuntut, pasangan itu yang masih tidak mempunyai anak boleh membuat permohonan untuk mengambil bayi terbabit sebagai anak angkat.

Mereka yang mempunyai sebarang maklumat mengenai kedua-dua bayi berkenaan boleh menghubungi Mohd Basharudin atau Rosmini Meh di talian 04-7202370 atau 04-7202351.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...