nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Friday 30 September 2011

Kenapa langit senja bukan warna biru ?

gambar hiasan jer. :D
Terdapat berbillion-billion dust dan partikel air yang ada kat sekeliling kita. Langit mendapat cahaya daripada matahari itu sendiri. Dan cahaya matahari itu sebenarnya terdiri daripada warna-warna pelangi. Merahjinggakuninghijau,biruindigoungu.  (indigo adalah warna campuran biru dan unggu)
Apabila matahari tegak diatas kepala kita, warna merah-jingga-kuning tersebar daripada cahaya matahari dan kita melihat matahari seakan-akan berwarna kuning. Tapi warna hijau-biru-ungu bertindak sebaliknya. Warna-warna ini dipantulkan oleh dust and particle di udara ke langit. Sebab itu langit berwarna biru.
Saat matahari mulai terbenam, cahaya harus melakukan perjalanan jauh melalui atmosfera sebelum sampai kepada anda. Lebih daripada cahaya tercermin dan tersebar. Disebabkan kurang mencapai anda terus, matahari muncul kurang terang. Warna matahari itu sendiri muncul untuk mengubah, pertama untuk oren dan kemudian ke merah. 


Hal ini kerana gelombang yang pendek berwarna biru dan hijau lebih banyak tersebar. Hanya  gelombang yang panjang tertinggal dalam direct beam yang mencapai mata anda.
Sun red at sunset
Langit di sekitar matahari terbenam boleh mengambil banyak warna. Paling banyak kejadian terjadi ketika udara mengandungi banyak zarah kecil debu atau air. Zarah ini memantulkan cahaya ke segala arah. 


Kemudian, kerana beberapa cahaya bergerak ke arah anda, jumlah yang berbeza daripada gelombang yg pendek (biru-hijau-ungu) yang tersebar keluar. Anda melihat gelombang yg lebih panjang (merah-jingga-kuning), dan langit tampak merah, merah muda atau oren.
dan bila malam, langit hitam : kerana tiada cahaya yang dipantulkan daripada matahari.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...