nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Sunday 18 September 2011

Remaja mangsa kes rogol tertinggi

KUCHING: Biarpun jumlah kes rogol menunjukkan penurunan, golongan remaja, terutama berusia 16 tahun, perlu diberi perhatian apabila mencatat bilangan mangsa tertinggi bagi tempoh dua tahun kebelakangan ini.
Statistik Majlis Wanita dan Keluarga Sarawak (MWKS) menunjukkan, daripada 67 kes rogol yang berlaku sejak Januari hingga bulan lalu, 40 kes atau 60 peratus mangsa ialah remaja pada usia berkenaan dan sekali gus menimbulkan kebimbangan semua pihak.

Ketika mendedahkan perkara ini, Menteri di Pejabat Ketua Menteri, Datin Fatimah Abdullah berkata, tahun lalu sebanyak 200 kes rogol direkodkan dengan 139 atau 70 peratus daripada mangsanya adalah remaja.
Beliau berkata, daripada segi peratusan atau jumlah remaja menjadi mangsa kerakusan lelaki, tidak banyak berubah khususnya dua tahun lalu apabila merekodkan 141 daripada 206 kes rogol keseluruhan.

“Begitu juga pada 2008 apabila 70 daripada 145 kes membabitkan golongan sama. Daripada maklumat diperoleh, kebanyakan kejadian berlaku di rumah mangsa dan suspek,” katanya ketika mempengerusikan Mesyuarat MWKS dan Perlantikan Ahli Majlis sesi 2011/12, semalam.

Fatimah berkata, rekod juga menunjukkan mangsa membabitkan golongan kurang upaya (OKU) termasuk kurang siuman, mengalami kecacatan mental dan kurang upaya lain.

Katanya, berikutan bilangan kes rogol membabitkan remaja meningkat, MWKS akan mengadakan pelbagai program, terutama berkaitan pendidikan bagi mengelak lebih ramai gadis menjadi mangsa.

“MWKS akan mengatur program bersama badan bukan kerajaan (NGO), sekolah dan masyarakat. Malah, program bakal dijalankan memberi tumpuan kepada remaja di bandar dan luar bandar.
“Menerusi program ini, kita akan memberi pendedahan berhubung kebarangkalian menjadi mangsa rogol dan kesan daripada pergaulan bebas,” katanya.

Fatimah berkata, program pendidikan turut disertai golongan lelaki baik remaja mahupun dewasa supaya mereka lebih mengetahui perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan serta lebih menghormati hak wanita.

Dalam pada itu, Fatimah menambah, statistik menunjukkan daripada 200 kes pada 2010, Kuching merekodkan bilangan tertinggi dengan 49 kes, diikuti Samarahan (26 kes), Sibu (24 kes), Miri (23 kes) dan Bintulu (18 kes).

P/S: very3 bad

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...