nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Monday 10 June 2013

Nazar puasa wajib tunai

SOALAN
SAYA pernah bernazar akan berpuasa keesokan hari selepas mendapat sesuatu, tetapi apabila saya mendapat sesuatu yang dihajatkan itu, keesokan harinya saya tidak berpuasa (atas kejahilan saya ketika itu yang berumur 17 tahun). Apakah hukumnya?

Bagaimanakah perlu saya lakukan untuk menebus kesalahan saya ini. 
Namun, saya ada terbaca cara membayar denda ialah memberi makan 10 orang miskin. Saya ingin membayar denda ini dan bolehkah Datuk memberitahu kaedah membayarnya?
JAWAPAN
Nazar ialah ibadat wajib dilaksanakan. Jika dulu ditinggalkan kerana jahil maka sekarang sebaik saja tahu akan perkara itu, laksanakan nazar dan berpuasalah. 

Jika tidak mampu berpuasa dan berhasrat menukar kepada kebaikan lain seperti memberi makan, ia boleh dilakukan apa yang berkeupayaan.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...