nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Friday 7 October 2011

Jumlah wanita Arab Saudi larikan diri dari rumah meningkat

JEDDAH: Jumlah wanita Arab Saudi yang melarikan diri dari rumah semakin meningkat, menurut kajian yang dijalankan oleh Suruhanjaya Mempromosi Kebaikan dan Pencegahan Maksiat (Haia)
Kajian menunjukkan sejak lapan tahun lalu, terdapat 529 kes wanita Arab Saudi melarikan diri dicatat di seluruh negara.

Angka tertinggi dicatat di Riyadh, di mana 342 kes wanita melarikan diri, manakala di Makkah, 98 kes.

Kajian itu dijalankan untuk mendedahkan punca utama, menyedarkan orang ramai dan bersama-sama mencari jalan penyelesaian.


Pengarah Pusat Penyelidikan dan Kajian, Bassam bin Suleiman berkata, kajian itu menunjukkan betapa pentingnya menangani isu sensitif dalam masyarakat Arab Saudi ini.

“Wanita yang melarikan diri mendedahkan bahaya keselamatan dan kesihatan kepada masyarakat. Ia adalah masalah global tapi di Arab Saudi ini kita tidak membincangkan masalah ini kerana masyarakat kita yang kurang terbuka,” katanya.


Seorang doktor psikologi yang bertugas dengan Organisasi Wanita dan Keluarga Muslim Antarabangsa (IMOWF) di Jeddah, Dr Khalid Bahaziq berkata, jumlah wanita yang melarikan diri sebenarnya lebih tinggi daripada angka yang diberikan oleh Haia.

“Gadis muda memerlukan kasih sayang dan perhatian daripada kedua ibu bapanya. Mereka kekurangan perhatian emosi di rumah,” katanya.

Satu daripada masalah besar adalah deraan fizikal dan emosi yan pernah mereka lihat atau terima di rumah,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...