nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Monday 31 October 2011

Guna kaedah laser

pix_middle
ELAK KERING... air mata palsu digunakan selama sebulan selepas pembedahan lasik.
ELAK KERING... air mata palsu digunakan selama sebulan selepas pembedahan lasik. 
 
 
SETIAP pagi apabila bangun daripada tidur, perkara pertama yang anda lakukan ialah mencari cermin mata di bawah bantal sebelum mencapai telefon bimbit untuk menghentikan jam loceng.
Bayangkan sejak di sekolah rendah anda bercermin mata. Walaupun sedikit rimas kerana tidak boleh bergerak bebas dan bersukan seperti rakan lain, anda tiada pilihan kerana masalah rabun dihadapi. Menginjak ke sekolah menengah, rabun dialami semakin teruk, menyebabkan cermin mata yang dipakai semakin tebal.

Tanpa bantuan cermin mata, mungkin anda sukar melakukan aktiviti harian kerana kemampuan melihat dengan jelas semakin terbatas.
Semua tulisan tidak mampu dibaca, malah untuk melangkah jauh juga tiada keyakinan kerana semua objek nampak samar seperti bayang-bayang.

Selepas melakukan semua urusan dengan bantuan cermin mata atau kanta lekap selama berbelas atau berpuluh tahun, bayangkan tiba-tiba anda tidak perlu lagi memakai cermin mata atau kanta lekap apabila menjalani pembedahan lasik atau kaedah pembedahan refraktif (pembetulan masalah penglihatan).

Statistik menunjukkan 20 peratus daripada kita memerlukan bantuan cermin mata untuk mengatasi masalah penglihatan dan sekitar usia tujuh atau lapan, ada kanak-kanak yang mula rabun jauh.

Ada pula yang ketika muda tidak memakai cermin mata, namun apabila usia melepasi 40 tahun, masalah rabun dekat dihadapi menyebabkan seseorang itu terpaksa berkaca mata, terutama ketika membaca atau menulis.

Jika ditanya golongan rabun, pasti mereka mempunyai impian untuk pulih, sekali gus tidak perlu lagi memakai cermin mata atau kanta lekap.
Bagaimanapun, ramai di antara kita tidak berani membuat rawatan laser mata kerana masih ragu-ragu atau menerima bulat-bulat pelbagai mitos mengenainya.

Antara mitos sering didengar ialah jika melakukan lasik, mata kita akan silau pada waktu malam. Ada juga yang mengatakan seseorang itu akan mengalami rabun warna hingga menyebabkan mereka sukar memandu. Mereka yang sudah menjalani lasik juga dikatakan akan rabun kembali.

Perunding Pakar Bedah Mata, Ketua Pusat Mata dan Lasik, Pusat Perubatan Prince Court (Prince Court), Prof Dr Muhaya Mohamad berkata, maklumat itu tidak tepat kerana menerusi teknik terbaru dengan penggunaan mesin canggih, prosedur dilakukan mendapat hasil yang sangat baik dan tidak mengalami masalah silau pada waktu malam.

Menurutnya, mitos berkenaan tersebar kerana orang ramai mendapatkan maklumat daripada Internet mengenai kaedah rawatan laser mata dijalankan 10 tahun lalu yang menggunakan pisau.

“Kami tidak menggunakan pisau dalam prosedur ini, sebaliknya penggunaan laser sepenuhnya. Kaedah terbaru ini membolehkan mereka yang rabun pulih kekal.

“Kami melakukan lebih 2,000 rawatan mata sejak September 2008 dan daripada jumlah itu cuma enam pesakit perlu membuat sekali lagi rawatan.

“Masalah ini berlaku kerana pesakit tercalar matanya selepas prosedur, sama ada menyentuh atau melukakan matanya. Ia juga boleh berlaku jika ketika prosedur, laser berkenaan tidak kena tepat pada mata pesakit, sebaliknya tersasar,” katanya.

Dr Muhaya berkata, tahap rabun paling tinggi pesakit yang pernah menjalani kaedah ini di Prince Court ialah 1,400 manakala paling silau, 525. Pesakit paling muda ialah 18 tahun manakala pesakit paling tua 67 tahun.

Kaedah ini menjadi pilihan di kalangan yang ingin menceburi bidang seperti polis dan askar yang mensyaratkan anggota pasukan mereka tidak menghadapi masalah penglihatan, misalnya rabun.

Mereka yang hamil dan menyusu tidak sesuai menjalani prosedur ini kerana perubahan hormon menyebabkan ketidakstabilan status refraksi mata mereka.

Prosedur itu tidak menyakitkan pesakit dan selepas 15 hingga 20 minit rawatan, pesakit boleh melihat dengan jelas.

“Sebelum prosedur, kita meminta mereka membaca huruf yang dipaparkan di skrin dan selepas prosedur, sekali lagi pesakit diminta melakukan perkara sama. Kira-kira 90 peratus pesakit yang menjalani rawatan lasik mampu membaca tulisan berkenaan.

“Mereka akan berehat di hospital dua jam selepas prosedur kerana mata mereka akan berair. Sesuatu yang menggembirakan ialah, selepas beberapa jam menjalani lasik, ada pesakit boleh meneruskan kegiatan harian seperti menghadiri mesyuarat, menunaikan solat Jumaat atau bertugas di luar daerah. Selepas rawatan, kebanyakan pesakit juga boleh bekerja keesokan hari,” katanya.

Menurutnya, pengguna kanta lekap perlu berhenti memakai alat itu seminggu sebelum menjalani lasik untuk menentukan kornea tidak berubah bentuk.

Pemeriksaan bagi prosedur itu memakan masa dua jam. Ada 17 langkah bagi menentukan kesihatan mata, mengukur tahap rabun dan menentukan dengan tepat bahagian yang akan dirawat. Ia menentukan keselamatan prosedur berkenaan kerana jika pesakit bergerak, cahaya pancaran laser akan bergerak mengikut pesakit dan jika pesakit bergerak terlalu banyak, mesin akan berhenti.

Antara prosedur ialah pesakit melihat lampu hijau yang berkelip 30 saat, di mana laser akan dilancarkan untuk menghasilkan ‘flap’ atau bukaan pada kornea. Doktor hanya akan menyentuh mata pesakit kurang daripada lima minit.

Dr Muhaya berkata, sentuhan terlalu minimum dalam prosedur berkenaan selain tiada darah langsung. Selepas prosedur, pesakit perlu menitik ubat titis (air mata palsu) empat kali sehari selama seminggu.

Penggunaan air mata palsu selama seminggu atau sebulan bergantung pada tahap kekeringan mata, tetapi penggunaannya tiada kesan sampingan. Pesakit tidak boleh menyolek di bahagian mata selama lima hari dan berenang selama empat minggu.
SUMBER:METRO


http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Gunakaedahlaser/Article/artikelMA

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...