nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Monday 28 November 2011

Mencontohi Solat Rasulullah


Bilakah kali terakhir anda mempelajari cara bersolat dengan betul? Saya pasti kebanyakan kita akan menjawab semasa tadika atau sekolah rendah. Ketika itu, mungkin kita hanya mengikut bulat-bulat apa sahaja yang diajar oleh ustaz ustazah tanpa melihat dalil-dalil secara terperinci. Dan sesudah berapa lama kita meninggalkan zaman itu, maka mungkin solat kita mulai tersasar daripada yang sepatutnya. Oleh sebab itu, sudah tiba masanya kita menyemak semula solat kita dan mulai mempelajari solat berdasarkan dalil-dalil itu sendiri secara terperinci. Marilah kita memastikan solat kita benar-benar menyamai baginda sebagaimana sabdanya: “Solatlah kemu sebagaimana kamu melihat aku solat”
1. Menghadap Sutrah (Pembatas)
Dari Abu Hurairah, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang dari kamu mengerjakan solat, hendaklah ia letakkan sesuatu dihadapannya. Jika ia tidak menemukan sesuatu hendaklah ia menancapkan tongkat. Jika ia tidak membaca tongkat hendaklah ia menarik garis kemudian apapun yang lewat dihadapannya tidak akan merosakkan solatnya”. (HR Abu Dawud dan disahihkan oleh Ibnu Hibban, Ahmad dan Ibnul Madini)
2. Merapatkan saf
Dari Nu’man bin Basyir, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: “Rapatkanlah saf-saf kalian, atau Allah akan membuat wajah-wajah kalian saling berselisih (berpecah belah).” (HR Muslim)
3. Angkat takbir setentang dengan bahu atau telinga
Dari Abdullah bin Umar, bahawa Nabi SAW mengangkat kedua tangan beliau setentang bahu apabila membuka solat. (HR Bukhari dan Muslim)
Dari Malik bin Al-Huwairits bahawa apabila Rasulullah bertakbir beliau mengangkat kedua tangan hingga setentang telinga beliau. (HR Muslim)
4. Sedekap di dada
Dari Sahal bin Sa’ad As-Sa’idi, ia berkata: “Kaum muslimin diperintahkan untuk meletakkan tangan kanan mereka di atas tulang hasta sebelah kiri mereka dalam solat”
Dari Waails, berkata: “Aku melihat Rasulullah sallallahua’laihiwassalam apabila berdiri dalam solat meletakkan tangan kanan beliau di atas tangan kiri beliau” (Hr Abu Daud dan An-Nasa’i)
Dari Waail bin Hujr, ia berkata: “Aku mengerjakan solat bersama Rasulullah, beliau meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri dan meletakkannya di atas dada” (HR Ibnu Khuzaimah di dalam sahihnya dan ia mensahihkannya)
5. Rukuk dengan sempurna
a. Meratakan tulang belakang ketika rukuk
Dari Wabishah, dia berkata: “Aku pernah melihat Rasulullah SAW mengerjakan solat. Apabila rukuk, beliau meratakan punggung beliau hingga kalaulah diletakkan air di atasnya, nescaya tidak akan tertumpah”. (HR Ibnu Majah dan At-Tabraani dalam Al-Kabir dan Ash-Saghir)
b. Tangan diletakkan di lutut, jari jemari direnggangkan
Dari Abu Humeid, ia bercerita tentang sifat solat Rasulullah SAW: “Apabila beliau rukuk, beliau meletakkan kedua telapak tangan dengan kukuh pada kedua lutut beliau dengan merenggangkan jari jemari beliau”. (HR Abu Daud)
c. tidak mendoangakkan atau menundukkan kepala
“Rasulullah SAW tidak mendongakkan kepalanya dan tidak pula menundukkannya.”
(Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Abu Dawud)
6.Sujud dengan sempurna
a. Posisi sujud dengan tujuh anggota iaitu dahi (termasuk hidung, dua tapak tangan, dua lutut dan dua kaki
Dari Abdullah bin Abbas, dia berkata: “Aku diperintahkan untuk sujud dengan tujuh anggota, yakni dahi (sambil mengisyaratkan dengan tangan ke hidung beliau), dua tangan, dua lutut dan hujung jari telapak kaki” (Muttafaqun ‘alaih)
b. Hidung di cecahkan ke tempat sujud
Dari Abdullah bin Abbas, dia berkata: “Aku diperintahkan untuk sujud dengan tujuh anggota, yakni dahi (sambil mengisyaratkan dengan tangan ke hidung beliau), dua tangan, dua lutut dan hujung jari telapak kaki” (Muttafaqun ‘alaih)
c. Telapak tangan di ratakan ke lantai dengan membentangkan kedua telapak tanganya, tidak menggenggam jari jemarinya dan tidak pula merenggangkannya.
At tirmidzi berkata: ‘Cara seperti inilah yang dipilih oleh para ahli ilmu” – Kitab Al-Mumti’, Nailul Authar dan lain2 (sila rujuk buku Sifatus Solah bil dalil wa ta’lil oleh Syaikh Muhammad bin Salih bin Sulaiman Al-Khazim)
d. Siku dinaikkan
“Baginda mengangkat kedua lengannya dari tanah dan menjauhkan dari rusuknya sampai warna putih kedua ketiak baginda terlihat orang di belakangnya” (HR Bukhari dan Muslim)
Dari Anas bin Malik, dari Rasulullah SAW bersabda:”…………… dan jangan kamu menghamparkan kedua lenganmu (tangan) seperti anjing menghamparkan kakinya (sebagaimana anjing menghamparkan kaki depannya).”(Hadis diriwayatkan oleh jama’ah kecuali An-Nasa’i)
e. Kedudukan kaki semasa sujud hendaklah dirapatkan, diteggakkan dan jari jemari di hadap ke arah kiblat
Syaikh Muhammad Bin Utsaimin berkata: “Adapun kedua telapak kaki keduanya harus dirapatkan, dasarnya adalah hadis ‘Aisyah, ia berkata: “Ketika aku kehilangan Rasulullah, tanganku meraih kedua telapak kaki beliau sewaktu beliau sedang sujud” Kemudian Syaikh Muhammad Bin Utsaimin menjelaskan: “Satu tangan tentu tidak boleh meraih kedua telapak kaki kecuali bila keduanya dirapatkan.” (Al-Mumti’)
Di riwayatkan oleh Abu Humeid radiallahuan tentang sifat solat Nabi,: “Apabila sujud beliau idak membentangkannya dan tidak pula menggenggamnya, dan beliau menghadapkan hujung-hujung jari kaki beliau ke arah kiblat”. (HR Bukhari)
7. Duduk antara dua sujud
a. Menegakkan kaki
Dari Abdullah bin Umar, ia berkata: “Termasuk sunnah dalam solat ialah menegakkan kaki kanan dan menghadapkan jari jemarinya ke arah kiblah lalu duduk di atas kaki kiri”. (HR An-Nasa’i dan Abu Dawud dan disahihkan oleh Al-Albaani)
b. Meletakkan kedua tangan di atas paha dan hujung-hujung jari tepat di atas lutut.
Hendaklah ia meletakkan tangannya di atas paha dengan hujung-hujung jari tangan pada lututnya. Atau meletakkan tangan kanan di atas lutut kanannya seta tangan kiri di atas lutut kirinya, seolah-olah menggenggamnya. (Lihat Sisat Solat Nabi. Hlm. 40)
8. Duduk tasyahhud
a. Isyarat tasyahud dengan ibu jari dan jari tengah membentuk bulatan. Jari telunjuk di naikkan dan dibengkokkan sedikit
“Nabi SAW meletakkan telapak tangan kirinya di atas lutut kirinya dengan mengembang, tetapi baginda menggenggam semua jari tangan kanannya dengan mengacukan telunjuknya ke kiblat dan mengarahkan pandangan matanya ke telunjuknya” (HR Muslim)
9. salam dlm solat
sabda nabi “Dihalalkan setelah mengakhirinya (solat) dengan mengucapkan salam.” [riwayat al-Hakim & az-Zahabi]

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...