nuffnang

c

3D Letter B

Followers

Saturday 19 November 2011

Maksiat yang disegerakan balasannya..

Daripada Ibnu U mar r.a berkata : Berhadap Rasulullah s.a.w kepada kami (pada suatu hari) kemudian baginda bersabda : "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakan), maka tiada kebaikan bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah S.W.T semoga kamu tidak menemui masa itu.
Perkara-perkara itu adalah :


1. Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus-terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.

3. Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tidak ada binatang (yang juga hidup di atas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah S.W.T.

4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.

5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al-Quran dan tidak mahu menjadikan sebagai pilihan, maka (di saat itu) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri."

(hadith riwayat Ibnu Majah)

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...